Vastgoed financieren met vreemd vermogen

In sommige gevallen is het eigen vermogen niet toereikend genoeg om een beleggingspand aan te kopen. In dat geval kunt u een gedeelte financieren met vreemd vermogen. Als vergoeding betaalt u dan een rente aan de bank of financierder.

Voor vreemd vermogen kunt u bij veel instanties terecht, denk hierbij aan uw reguliere bank, een familielid of een vastgoedbank. De hoofdlijn is dat u in veel gevallen, uitzonderingen daar gelaten, een geldlening kunt krijgen tot 80% van de taxatiewaarde. Dit betekent dat wanneer u een bedrijfsruimte van € 180.000,- wilt aanschaffen dat u zelf 20% met liquide middelen en/of eigen vermogen moet financieren. Dit bedrag komt uit op € 36.000,-.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van een eventuele financiering neem dan contact met ons op, wij kijken welke erkende adviseur het beste bij u past en brengen u in contact.

Bekijk ook andere kennisbank artikelen

NAR - netto aanvangsrendement

Vastgoed berekening zijn er in alle vormen, de meest bekende berekening zijn de BAR en de NAR. In tegenstelling met de BAR houden we bij de NAR wel rekening met jaarlijkse terugkomende kosten. De NAR staat voor netto aanvangsrendement, hiermee krijgt u een completer beeld wat het rendement kan zijn van uw investering. Bij de NAR houden we rekening met een volledige investering en worden de jaarlijks terugkerende kosten met de jaarhuur verrekend. Bij het aankopen van een bedrijfsruimte moet u bijvoorbeeld denken aan de volgende extra kostenposten: - Eventuele VvE kosten (wanneer van toepassing) - Onroerendzaakbelasting - Notariële kosten - Overdrachtsbelasting (wanneer van toepassing) - Aankoop fee voor makelaar (wanneer van toepassing) - Verhuur fee voor makelaar (wanneer van toepassing) - Verbouwingskosten - Reservering voor onderhoud in de toekomst Stelt u zich voor, u wilt een casco bedrijfsruimte aankopen van € 180.000,-. U dient de ruimte te voorzien van een toilet, schilderwerk, tussenwanden, verlichting, airco, vloerverwarming etc. De offerte van de aannemer geeft aan dat dit ongeveer € 35.000,- zal kosten. Daarnaast wilt u de bedrijfsruimte laten verhuren door een makelaar bij u uit de buurt, de makelaar rekent hiervoor een fee van 15% van de jaarhuur. Daarnaast kiest u ervoor om een jaarlijkse reservering te doen voor onderhoud van € 500,-. Laten we het uitrekenen: Het netto aanvangsrendement van deze investering rekent u als volgt uit: Als eerst trekt u de jaarlijkse terugkerende kosten af van de geschatte jaarhuur, in dit geval houden we rekening met een fictief bedrag van € 500,-. Dit zorgt ervoor dat de jaarhuur minus de jaarlijks terugkerende kosten uitkomt op € 14.500,- Daarnaast rekent u uit wat de investering is, hiervoor pakt u de aankoopprijs, de verbouwingskosten en de verhuur fee van de makelaar en telt deze bij elkaar op. € 180.000,00 aankoopbedrijfsruimte €   35.000,00 verbouwingskosten €     2.250,00 verhuur fee makelaar (jaarhuur: € 15.000 * 15%) _______________________________+ € 217.250,00 Totale kosten Als we de cijfers compleet hebben delen we de jaarhuur min de jaarlijkse kosten door de investering plus bijkomende kosten (14.500 / 217.250) * 100 = 6.67. Hieraan ziet u dat u inclusief extra investeringskosten mee te nemen een rendement heeft op uw investering van 6,67%.

Vastgoedbeheerder

Een vastgoedbeheerder fungeert als tussenpersoon voor het behartigen van de belangen van vastgoedeigenaren en huurders. Het belangrijkste voordeel van het inschakelen van een vastgoedbeheerder is dat er dan geen sprake is van actief beheer. Door zelf geen werkzaamheden uit te voeren aan uw vastgoed beschouwd de belastingdienst dit als inkomsten uit eigen vermogen en wordt u belast in box 3 wat financieel aantrekkelijker is. Een aantal werkzaamheden die een vastgoedbeheerder doorgaans uitvoert zijn: Financieel en administratief beheer - screening van huurders - vastleggen en behouden van huurder/gebruiksgegevens - administratieve boekhouding - monitoren aflopende contracten - maandrapportages opstellen voor de pandeigenaar - opstellen van huurcontracten - factureren van huurfacturen (en aanmanen) - de jaarlijkse huurverhoging - debiteuren en crediteuren administratie Technisch beheer - bewaken en afsluiten van onderhoudscontracten - persoonlijk contact met huurder - verhelpen van technische storingen - klachtenafhandeling Bent u opzoek naar een geschikte vastgoedbeheerder voor uw beleggingsobjecten? Kijk dan op de website van onze partner Eriva Vastgoedbeheer.

W

Op de hoogte blijven van de nieuwste projecten?

Volg ons op onze socials

WhatsApp ons