Vastgoedbeheerder

Een vastgoedbeheerder fungeert als tussenpersoon voor het behartigen van de belangen van vastgoedeigenaren en huurders. Het belangrijkste voordeel van het inschakelen van een vastgoedbeheerder is dat er dan geen sprake is van actief beheer. Door zelf geen werkzaamheden uit te voeren aan uw vastgoed beschouwd de belastingdienst dit als inkomsten uit eigen vermogen en wordt u belast in box 3 wat financieel aantrekkelijker is.

Een aantal werkzaamheden die een vastgoedbeheerder doorgaans uitvoert zijn:

Financieel en administratief beheer

- screening van huurders
- vastleggen en behouden van huurder/gebruiksgegevens
- administratieve boekhouding
- monitoren aflopende contracten
- maandrapportages opstellen voor de pandeigenaar
- opstellen van huurcontracten
- factureren van huurfacturen (en aanmanen)
- de jaarlijkse huurverhoging
- debiteuren en crediteuren administratie

Technisch beheer

- bewaken en afsluiten van onderhoudscontracten
- persoonlijk contact met huurder
- verhelpen van technische storingen
- klachtenafhandeling

Bent u opzoek naar een geschikte vastgoedbeheerder voor uw beleggingsobjecten? Kijk dan op de website van onze partner Eriva Vastgoedbeheer.

Bekijk ook andere kennisbank artikelen

Activa

Activa (assets) is een fundamenteel concept in de financiële wereld, vaak gebruikt in boekhouding en financiën. Dit begrip verwijst naar alle bezittingen, eigendommen en financiële middelen die tot het eigendom behoren van een individu, bedrijf of organisatie. Het spectrum van activa is divers en omvat verschillende categorieën: Tastbaar: Deze omvatten fysieke eigendommen zoals onroerend goed, gebouwen, machines, voertuigen, voorraden en inventaris. Ontastbaar: Hieronder vallen niet-fysieke bezittingen zoals intellectueel eigendom (bijvoorbeeld octrooien, auteursrechten en handelsmerken), goodwill (de waarde van de merkreputatie van een bedrijf) en software. Financieel: Dit omvat beleggingen en financiële instrumenten zoals aandelen, obligaties, kasreserves en banktegoeden. Activa worden opgenomen in de balans van een bedrijf, waar ze aan de ene kant als bezittingen worden vermeld en aan de andere kant als financiële bronnen (bijvoorbeeld eigen vermogen of schulden) worden opgenomen om de aankoop van die bezittingen te financieren. Effectief bezittingsbeheer is van cruciaal belang voor bedrijven en organisaties om een gezonde financiële positie te behouden en groei te stimuleren. Het vermogen om bezittingen goed te beheren, te waarderen en te benutten, is van essentieel belang voor financiële planning en besluitvorming, aangezien bezittingen de basis vormen voor de financiële stabiliteit en groei van een entiteit.

NAR - netto aanvangsrendement

Vastgoed berekening zijn er in alle vormen, de meest bekende berekening zijn de BAR en de NAR. In tegenstelling met de BAR houden we bij de NAR wel rekening met jaarlijkse terugkomende kosten. De NAR staat voor netto aanvangsrendement, hiermee krijgt u een completer beeld wat het rendement kan zijn van uw investering. Bij de NAR houden we rekening met een volledige investering en worden de jaarlijks terugkerende kosten met de jaarhuur verrekend. Bij het aankopen van een bedrijfsruimte moet u bijvoorbeeld denken aan de volgende extra kostenposten: - Eventuele VvE kosten (wanneer van toepassing) - Onroerendzaakbelasting - Notariële kosten - Overdrachtsbelasting (wanneer van toepassing) - Aankoop fee voor makelaar (wanneer van toepassing) - Verhuur fee voor makelaar (wanneer van toepassing) - Verbouwingskosten - Reservering voor onderhoud in de toekomst Stelt u zich voor, u wilt een casco bedrijfsruimte aankopen van € 180.000,-. U dient de ruimte te voorzien van een toilet, schilderwerk, tussenwanden, verlichting, airco, vloerverwarming etc. De offerte van de aannemer geeft aan dat dit ongeveer € 35.000,- zal kosten. Daarnaast wilt u de bedrijfsruimte laten verhuren door een makelaar bij u uit de buurt, de makelaar rekent hiervoor een fee van 15% van de jaarhuur. Daarnaast kiest u ervoor om een jaarlijkse reservering te doen voor onderhoud van € 500,-. Laten we het uitrekenen: Het netto aanvangsrendement van deze investering rekent u als volgt uit: Als eerst trekt u de jaarlijkse terugkerende kosten af van de geschatte jaarhuur, in dit geval houden we rekening met een fictief bedrag van € 500,-. Dit zorgt ervoor dat de jaarhuur minus de jaarlijks terugkerende kosten uitkomt op € 14.500,- Daarnaast rekent u uit wat de investering is, hiervoor pakt u de aankoopprijs, de verbouwingskosten en de verhuur fee van de makelaar en telt deze bij elkaar op. € 180.000,00 aankoopbedrijfsruimte €   35.000,00 verbouwingskosten €     2.250,00 verhuur fee makelaar (jaarhuur: € 15.000 * 15%) _______________________________+ € 217.250,00 Totale kosten Als we de cijfers compleet hebben delen we de jaarhuur min de jaarlijkse kosten door de investering plus bijkomende kosten (14.500 / 217.250) * 100 = 6.67. Hieraan ziet u dat u inclusief extra investeringskosten mee te nemen een rendement heeft op uw investering van 6,67%.

Op de hoogte blijven van de nieuwste projecten?

Volg ons op onze socials

WhatsApp ons