Commercieel vastgoed

Naast residentieel vastgoed zoals huizen en villa's is er ook commercieel vastgoed. Onder commercieel vastgoed valt bijvoorbeeld:

detailhandel
winkelruimte
restaurant
café
shop in shop
garagebedrijf
stomerij
cafetaria
lunchroom
hotel
bed & breakfast
fabrieken
kantoren
pakhuizen
banken
bioscoop
autorijscholen

Bekijk ook andere kennisbank artikelen

Servicekosten

Servicekosten zijn aanvullende kosten bovenop de kale huur die een huurder betaalt voor leveringen en diensten geregeld door de verhuurder. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor schoonmaak, onderhoud, nutsvoorzieningen, internet en gemeentelijke heffingen. Meestal spreken de verhuurder en huurder een bepaald bedrag af voor de servicekosten. Dit bedrag is een voorschot op het totale (jaarlijkse) bedrag. De huurder betaalt dit voorschotbedrag maandelijks. Het is van belang dat de verhuurder binnen zes maanden na afloop van een kalenderjaar een overzicht stuurt van de werkelijke servicekosten die gemaakt zijn in het afgelopen jaar. Uit het overzicht blijkt of de huurder nog moet bijbetalen of geld terug krijgt. Eventueel kan het maandelijkse bedrag worden aangepast als beide partijen het daar over eens zijn. Voor meer informatie over servicekosten verwijzen wij u naar de website van de Rijksoverheid.

NAR - netto aanvangsrendement

Vastgoed berekening zijn er in alle vormen, de meest bekende berekening zijn de BAR en de NAR. In tegenstelling met de BAR houden we bij de NAR wel rekening met jaarlijkse terugkomende kosten. De NAR staat voor netto aanvangsrendement, hiermee krijgt u een completer beeld wat het rendement kan zijn van uw investering. Bij de NAR houden we rekening met een volledige investering en worden de jaarlijks terugkerende kosten met de jaarhuur verrekend. Bij het aankopen van een bedrijfsruimte moet u bijvoorbeeld denken aan de volgende extra kostenposten: - Eventuele VvE kosten (wanneer van toepassing) - Onroerendzaakbelasting - Notariële kosten - Overdrachtsbelasting (wanneer van toepassing) - Aankoop fee voor makelaar (wanneer van toepassing) - Verhuur fee voor makelaar (wanneer van toepassing) - Verbouwingskosten - Reservering voor onderhoud in de toekomst Stelt u zich voor, u wilt een casco bedrijfsruimte aankopen van € 180.000,-. U dient de ruimte te voorzien van een toilet, schilderwerk, tussenwanden, verlichting, airco, vloerverwarming etc. De offerte van de aannemer geeft aan dat dit ongeveer € 35.000,- zal kosten. Daarnaast wilt u de bedrijfsruimte laten verhuren door een makelaar bij u uit de buurt, de makelaar rekent hiervoor een fee van 15% van de jaarhuur. Daarnaast kiest u ervoor om een jaarlijkse reservering te doen voor onderhoud van € 500,-. Laten we het uitrekenen: Het netto aanvangsrendement van deze investering rekent u als volgt uit: Als eerst trekt u de jaarlijkse terugkerende kosten af van de geschatte jaarhuur, in dit geval houden we rekening met een fictief bedrag van € 500,-. Dit zorgt ervoor dat de jaarhuur minus de jaarlijks terugkerende kosten uitkomt op € 14.500,- Daarnaast rekent u uit wat de investering is, hiervoor pakt u de aankoopprijs, de verbouwingskosten en de verhuur fee van de makelaar en telt deze bij elkaar op. € 180.000,00 aankoopbedrijfsruimte €   35.000,00 verbouwingskosten €     2.250,00 verhuur fee makelaar (jaarhuur: € 15.000 * 15%) _______________________________+ € 217.250,00 Totale kosten Als we de cijfers compleet hebben delen we de jaarhuur min de jaarlijkse kosten door de investering plus bijkomende kosten (14.500 / 217.250) * 100 = 6.67. Hieraan ziet u dat u inclusief extra investeringskosten mee te nemen een rendement heeft op uw investering van 6,67%.

Op de hoogte blijven van de nieuwste projecten?

Volg ons op onze socials

WhatsApp ons