Nutsvoorzieningen

Nutsvoorzieningen zijn gas, water en elektriciteit.

Vaak heeft een huurder voor de nutsvoorzieningen een eigen meter en vallen de kosten hiervan dus niet onder de servicekosten. De huurder betaalt deze kosten dan apart. Bij een all-in huur is dat niet het geval en zijn deze kosten verrekend in de totale huurprijs.

Bekijk ook andere kennisbank artikelen

Vastgoedbeheerder

Een vastgoedbeheerder fungeert als tussenpersoon voor het behartigen van de belangen van vastgoedeigenaren en huurders. Het belangrijkste voordeel van het inschakelen van een vastgoedbeheerder is dat er dan geen sprake is van actief beheer. Door zelf geen werkzaamheden uit te voeren aan uw vastgoed beschouwd de belastingdienst dit als inkomsten uit eigen vermogen en wordt u belast in box 3 wat financieel aantrekkelijker is. Een aantal werkzaamheden die een vastgoedbeheerder doorgaans uitvoert zijn: Financieel en administratief beheer - screening van huurders - vastleggen en behouden van huurder/gebruiksgegevens - administratieve boekhouding - monitoren aflopende contracten - maandrapportages opstellen voor de pandeigenaar - opstellen van huurcontracten - factureren van huurfacturen (en aanmanen) - de jaarlijkse huurverhoging - debiteuren en crediteuren administratie Technisch beheer - bewaken en afsluiten van onderhoudscontracten - persoonlijk contact met huurder - verhelpen van technische storingen - klachtenafhandeling Bent u opzoek naar een geschikte vastgoedbeheerder voor uw beleggingsobjecten? Kijk dan op de website van onze partner Eriva Vastgoedbeheer.

Servicekosten

Servicekosten zijn aanvullende kosten bovenop de kale huur die een huurder betaalt voor leveringen en diensten geregeld door de verhuurder. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor schoonmaak, onderhoud, nutsvoorzieningen, internet en gemeentelijke heffingen. Meestal spreken de verhuurder en huurder een bepaald bedrag af voor de servicekosten. Dit bedrag is een voorschot op het totale (jaarlijkse) bedrag. De huurder betaalt dit voorschotbedrag maandelijks. Het is van belang dat de verhuurder binnen zes maanden na afloop van een kalenderjaar een overzicht stuurt van de werkelijke servicekosten die gemaakt zijn in het afgelopen jaar. Uit het overzicht blijkt of de huurder nog moet bijbetalen of geld terug krijgt. Eventueel kan het maandelijkse bedrag worden aangepast als beide partijen het daar over eens zijn. Voor meer informatie over servicekosten verwijzen wij u naar de website van de Rijksoverheid.

Triple net huurovereenkomst

Bij het aangaan van een huurovereenkomst bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor een 'triple net' huurovereenkomst. Deze vorm van een huurcontract omvat dat de huurder naast de kale huurprijs ook verantwoordelijk is voor servicekosten zoals onderhoud, schoonmaak, verzekering en gemeentelijke belastingen. Triple net overeenkomsten worden meestal aangegaan wanneer het object dat verhuurd wordt een bedrijfsruimte betreft. Onder bedrijfsruimtes wordt verstaan dat het gaat over een garage, kantoorpand, werkplaats of bedrijfsunit. Het doel van deze contractvorm is om de verhuurder vrij te stellen van eventuele bijkomende kosten. In veel gevallen wordt er gekozen voor een triple net huurovereenkomst als er bijvoorbeeld een kantoorpand in zijn geheel verhuurd wordt aan één huurder.

Op de hoogte blijven van de nieuwste projecten?

Volg ons op onze socials

WhatsApp ons