Triple net huurovereenkomst

Bij het aangaan van een huurovereenkomst bestaat de mogelijkheid om te kiezen voor een 'triple net' huurovereenkomst. Deze vorm van een huurcontract omvat dat de huurder naast de kale huurprijs ook verantwoordelijk is voor servicekosten zoals onderhoud, schoonmaak, verzekering en gemeentelijke belastingen.

Triple net overeenkomsten worden meestal aangegaan wanneer het object dat verhuurd wordt een bedrijfsruimte betreft. Onder bedrijfsruimtes wordt verstaan dat het gaat over een garage, kantoorpand, werkplaats of bedrijfsunit. Het doel van deze contractvorm is om de verhuurder vrij te stellen van eventuele bijkomende kosten. In veel gevallen wordt er gekozen voor een triple net huurovereenkomst als er bijvoorbeeld een kantoorpand in zijn geheel verhuurd wordt aan één huurder.

Bekijk ook andere kennisbank artikelen

Bedenktijd voor particulieren

Wanneer u als particulier residentieel vastgoed voor eigen gebruik aankoopt heeft u een wettelijke bedenktijd van 3 dagen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper zonder opgave van reden kosteloos afzien van de aankoop. De bedenktijd start vanaf het moment dat de koper de getekende koopakte heeft ontvangen. Wanneer de laatste dag van de bedenktijd in het weekend of op een feestdag valt dan duurt de bedenktijd tot de eerstvolgende werkdag. Bekijk hier bedenktijd voor zakelijke markt.

NAR - netto aanvangsrendement

Vastgoed berekening zijn er in alle vormen, de meest bekende berekening zijn de BAR en de NAR. In tegenstelling met de BAR houden we bij de NAR wel rekening met jaarlijkse terugkomende kosten. De NAR staat voor netto aanvangsrendement, hiermee krijgt u een completer beeld wat het rendement kan zijn van uw investering. Bij de NAR houden we rekening met een volledige investering en worden de jaarlijks terugkerende kosten met de jaarhuur verrekend. Bij het aankopen van een bedrijfsruimte moet u bijvoorbeeld denken aan de volgende extra kostenposten: - Eventuele VvE kosten (wanneer van toepassing) - Onroerendzaakbelasting - Notariële kosten - Overdrachtsbelasting (wanneer van toepassing) - Aankoop fee voor makelaar (wanneer van toepassing) - Verhuur fee voor makelaar (wanneer van toepassing) - Verbouwingskosten - Reservering voor onderhoud in de toekomst Stelt u zich voor, u wilt een casco bedrijfsruimte aankopen van € 180.000,-. U dient de ruimte te voorzien van een toilet, schilderwerk, tussenwanden, verlichting, airco, vloerverwarming etc. De offerte van de aannemer geeft aan dat dit ongeveer € 35.000,- zal kosten. Daarnaast wilt u de bedrijfsruimte laten verhuren door een makelaar bij u uit de buurt, de makelaar rekent hiervoor een fee van 15% van de jaarhuur. Daarnaast kiest u ervoor om een jaarlijkse reservering te doen voor onderhoud van € 500,-. Laten we het uitrekenen: Het netto aanvangsrendement van deze investering rekent u als volgt uit: Als eerst trekt u de jaarlijkse terugkerende kosten af van de geschatte jaarhuur, in dit geval houden we rekening met een fictief bedrag van € 500,-. Dit zorgt ervoor dat de jaarhuur minus de jaarlijks terugkerende kosten uitkomt op € 14.500,- Daarnaast rekent u uit wat de investering is, hiervoor pakt u de aankoopprijs, de verbouwingskosten en de verhuur fee van de makelaar en telt deze bij elkaar op. € 180.000,00 aankoopbedrijfsruimte €   35.000,00 verbouwingskosten €     2.250,00 verhuur fee makelaar (jaarhuur: € 15.000 * 15%) _______________________________+ € 217.250,00 Totale kosten Als we de cijfers compleet hebben delen we de jaarhuur min de jaarlijkse kosten door de investering plus bijkomende kosten (14.500 / 217.250) * 100 = 6.67. Hieraan ziet u dat u inclusief extra investeringskosten mee te nemen een rendement heeft op uw investering van 6,67%.

Op de hoogte blijven van de nieuwste projecten?

Volg ons op onze socials

WhatsApp ons