Liquide middelen

Met liquide middelen wordt al het direct beschikbare geld bedoelt dat een bedrijf of persoon in de kas of op de bankrekening heeft staan.

De term liquide verwijst naar vloeibaar: liquide middelen kunnen makkelijk verplaatst worden en makkelijk ingezet worden. Doorgaans worden liquide middelen gebruikt om salarissen te betalen, schulden af te betalen, een project te financieren, onroerend goed te kopen of om tijdelijk te beleggen.

Om een beleggingspand te kunnen kopen dient u zelf circa 20% liquide middelen of eigen vermogen in te brengen. De overige 80% mag gefinancierd worden door middel van vreemd vermogen.

Bekijk ook andere kennisbank artikelen

VvE - Vereniging van eigenaren

Het doel van de vereniging van eigenaren is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de eigenaars. Welke zaken gemeenschappelijk zijn, staat beschreven in de splitsingsakte. De VvE zorgt ook voor het beheer en onderhoud van de gemeenschappelijke delen van een gebouw (bijvoorbeeld: de entree, de gangen, de trappen, de parkeerplaats, de gevel en het dak). Als een gebouw middels een splitsingsakte wordt gesplitst in ruimtes die los verkocht of verhuurd kunnen worden, kan er een vereniging van eigenaren opgericht worden. Echter is het zo, dat wanneer een pand horizontaal gesplitst wordt in appartementsrechten een VvE verplicht is. Voorbeelden hiervan zijn bedrijfsverzamelgebouwen en appartementencomplexen. Als er een VvE opgericht wordt zijn de eigenaren verplicht om lid te worden van die vereniging.

Servicekosten

Servicekosten zijn aanvullende kosten bovenop de kale huur die een huurder betaalt voor leveringen en diensten geregeld door de verhuurder. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor schoonmaak, onderhoud, nutsvoorzieningen, internet en gemeentelijke heffingen. Meestal spreken de verhuurder en huurder een bepaald bedrag af voor de servicekosten. Dit bedrag is een voorschot op het totale (jaarlijkse) bedrag. De huurder betaalt dit voorschotbedrag maandelijks. Het is van belang dat de verhuurder binnen zes maanden na afloop van een kalenderjaar een overzicht stuurt van de werkelijke servicekosten die gemaakt zijn in het afgelopen jaar. Uit het overzicht blijkt of de huurder nog moet bijbetalen of geld terug krijgt. Eventueel kan het maandelijkse bedrag worden aangepast als beide partijen het daar over eens zijn. Voor meer informatie over servicekosten verwijzen wij u naar de website van de Rijksoverheid.

Vastgoedbeheerder

Een vastgoedbeheerder fungeert als tussenpersoon voor het behartigen van de belangen van vastgoedeigenaren en huurders. Het belangrijkste voordeel van het inschakelen van een vastgoedbeheerder is dat er dan geen sprake is van actief beheer. Door zelf geen werkzaamheden uit te voeren aan uw vastgoed beschouwd de belastingdienst dit als inkomsten uit eigen vermogen en wordt u belast in box 3 wat financieel aantrekkelijker is. Een aantal werkzaamheden die een vastgoedbeheerder doorgaans uitvoert zijn: Financieel en administratief beheer - screening van huurders - vastleggen en behouden van huurder/gebruiksgegevens - administratieve boekhouding - monitoren aflopende contracten - maandrapportages opstellen voor de pandeigenaar - opstellen van huurcontracten - factureren van huurfacturen (en aanmanen) - de jaarlijkse huurverhoging - debiteuren en crediteuren administratie Technisch beheer - bewaken en afsluiten van onderhoudscontracten - persoonlijk contact met huurder - verhelpen van technische storingen - klachtenafhandeling Bent u opzoek naar een geschikte vastgoedbeheerder voor uw beleggingsobjecten? Kijk dan op de website van onze partner Eriva Vastgoedbeheer.

Op de hoogte blijven van de nieuwste projecten?

Volg ons op onze socials

WhatsApp ons